چرم مصنوعی پی وی سی

با ما تماس بگیرید : 00983195015480

چرم مصنوعی پی وی سی

با ما تماس بگیرید : 00983195015480

چرم مصنوعی پی وی سی PVC

چرم مصنوعی و ساختار آن

چرم مصنوعی نوعی بافت با پوشش پلیمری است که به واسطه این پوشش، خواص جدیدی در آن ایجاد شده است. این ترکیب به دلیل روش نسبتاً ساده تولید و هزینه کم ترکیبات به کار رفته در آن ، در البسه و وسایل خانگی استفاده می‌شود. در گذشته هندی‌ها لباس و کفش را از طریق به کار بردن صمغ از درخت و خشک کردن آن بر روی آتش، ضد آب می‌کردند. تاریخچه پوشش‌های ضد‌ آب بر روی پارچه به سال ۱۸۲۳ بر می‌گردد، زمانی که مردی اسکاتلندی، به وسیله قرار دادن یک لایه لاستیک بین دو لایه پارچه، اولین بارانی را ساخت. از آن زمان به بعد پیشرفت‌های گسترده‌ای در تکنولوژی پارچه‌های پوشش داده شده پلیمری صورت گرفت.

امروزه ، پارچه‌های پوشش داده شده کاربردهای مختلفی دارند. بسیاری از پلیمرها برای پوشاک استفاده می‌شوند. لاستیک طبیعی از تراوش نوعی گیاه به نام Hevea brasiliensis به دست می‌آید. پلی وی‌نیل کلراید (PVC) یکی از پلیمرهای مصنوعی است که کاربردهای زیادی در پوشش دهی پارچه دارد. قیمت پائین، ویژگی‌های فیزیکی عالی،‌ توانایی برای ترکیب با مواد افزودنی و مفید بودن به علت کاربردهای فراوان، این ماده را از محبوبیت برخوردار کرده است. این ماده از پوشش‌های دیگر پلی‌اورتان است که در نتیجه افزایش دی یا پلی ایزوسیانات با یک دی یا پلی‌الکل به دست می‌آید. پلیمرهای دیگر مورد استفاده در چرم مصنوعی جهت پوشش دهی پارچه استایرن بوتادی‌ان، کوپلیمر آکریلونیتریل و بوتادین (NBR) و پلیمر سیلیکون می‌باشند.

ترکیبات دیگر مورد استفاده در پوشش شامل کاتالیزور، آنتی‌اکسیدان‌ها، پیگمــنت‌ ها و پر کننده‌ها می‌باشند. آماده کردن خمیر پوشش برای پوشش دادن در پارچه اهمیت زیادی دارد. در این پروسه عمل‌آوری پارچه‌های پوشش‌دار به وسیله تماس پارچه با غلتک گرم شده به وسیله بخار انجام می‌شود (ولگانیزه کردن).

پوشش‌های پلی‌اورتان بر روی منسوجات، ویژگی‌های گسترده‌ای برای پارچه، به منظور رسیدن به کاربردهای نهایی متنوع ایجاد می‌کنند مانند پوشاک صنعتی، ترکیب اولیه بافت‌ها از الیاف کتان، ویسکوز، نایلون و پلی‌استر هستند. پوشاندن یک لایه پلیمر بر روی منسوجات، ویژگی‌هایی جدیدی را به بافت اصلی منتقل می‌کند، بافت پوشیده شده، ممکن است دارای ویژگی‌های مانند پایداری در برابر گرد و غبار، نفوذ یا نرمی و … داشته باشد.

روش‌های تولید چرم مصنوعی شامل پوشش‌دهنده‌های لبه‌ای، میله‌ای و پوشش دهنده‌های غلطکی هستند. پوشش دهنده‌های اسپری بر روی بافت نیز از سایر روش‌های مرسوم می‌باشد.

جهت مصرف در صنایع خودرو , کفش , سراجی , صحافی , مبلمان , توپ و تشکهای ورزشی می باشد.

فوم های پی وی سی در دنیای امروزی کاربرد فراوانی دارند. این محصولات می توانند دارای رنگ های طبیعی و یا رنگ های دلخواه دیگر باشند. تنها در کشور آلمان 40% از کابینت های آشپزخانه، کاناپه ها، کتابخانه ها و میزها از این محصولات تولید می شوند. دلیل استفاده گسترده از این محصولات را می توان در خصوصیاتی نظیر مقاومت آنها در برابر عوامل شیمیایی و فیزیکی نظیر اسید، آب و ضربه جستجو کرد. این محصولات با کاربردی ساده، سبک وزن و دارای استحکامی بالا می باشند. همچنین خصوصیاتی نظیر میخ کاری، برش کاری و درل کاری را مانند پانل های طبیعی براحتی دارا هستند. شرکت ANG با تولید فوم پی وی سی های سفید و رنگی در سایزها و ضخامت های مختلف، رقابتی جدی در کسب بازارهای منطقه را دنبال می کند.

ویژگی ها :

ضد باکتری
ضد آب
یک لایه و سه لایه
قابلیت انعطاف و فرم دهی بالا

سازگار با محیط های مسکونی

سازگاری این مواد با سلامت انسان نکته ایی قابل توجه در کاربرد این مواد در محل های مسکونی می باشد. ورق های فوم PVC دارای پایین ترین عوارض زیست محیطی بوده و در مقایسه با الیاف معدنی از عوارض کمتری نظیر حساسیت و مسمومیت برخوردارند. استفاده از این مواد در محیط های مسکونی نیازی به انجام تست های بیولوژیکی جهت تعیین میزان مضرات احتمالی بر انسان ندارد.

سازگار با محیط اطراف

واکنش این مواد با محیط اطراف خود نیز از موارد درخور توجه می باشد. ورق های فوم PVC با توجه به کلورفلوروکربن اندک در ترکیبات خود برای لایه ازن بی خطر می باشند. همچنین بدلیل انعطاف پذیری در امر عایق کاری قابلیت کاربرد در مکان ها و شیارهای بسیار باریک را دارند که این ویژگی آنها را قادر می سازد در مکان هایی که دسترسی سایر عایق های سنتی به آن غیر ممکن می باشد بکار برده شوند.

ایمنی کار

ایمنی از دیگر نکات قابل توجه می باشد. بسیاری از مواد عایق کاری می بایستی ضد آتش و یا غیر قابل اشتعال باشند. با توجه به باصرفه بودن این مواد، بکار گیری آن ها در عایق کاری سازه های عمرانی، میزان مقاومت در برابر آتش را در این سازه ها افزایش داده است.

جلوگیری از اتلاف انرژی

عایق کاری و جلوگیری از اتلاف انرژی یکی دیگر از نکات مهم در پروژه های عمرانی می باشد. امروزه با توجه به افزایش هزینه های انرژی، این مواد کاربردی اثرپذیرتر از عایق کاری به جای مواد مضر و قدیمی بروز داده اند. این مواد همچنین در طول زمان دچار فرسایش نمی گردند.

آشنایی با ورق های فوم PVC

استفاده از چوب در مبلمان و دکوراسیون داخلی، جنگل های ما را در سال های گذشته به ورطه نابودی کشانده است. چگونگی کاهش استفاده از چوب طبیعی بمنظور حفظ جنگل ها، امروزه به یکی از مهم ترین مسائل دست اندر کاران محیط زیست بدل شده است. تولید چوب های مصنوعی نظیر تخته سه لایی و نئوپان ها ظاهرا” راه حل مناسبی جهت رفع این مشکل محسوب می گردند، اما انتشار بنزن و فرمالدئید در محیط های مسکونی توسط این مواد، توسعه تولید آنها را بسیار محدود کرده بود. ورق های فوم PVC دارای ویژگی های قابل توجهی از جمله سبکی وزن و مقاومت در برابر آب، آتش و مواد شیمیایی بوده و برخلاف چوب طبیعی، مشکلاتی نظیر تاب خوردن، تورم و یا پوسیدگی را در نواحی مرطوب ندارد.

خصوصیات

ورق های فوم PVC از ترکیب رزین PVC، حجم دهنده ها، تثبیت کننده ها، روان کننده ها و همچنین رنگدانه ها تولید می گردند. کلیه این مواد جهت مخلوط شدن به مخلوط کن و سپس سیلو منتقل شده و سپس با بهره گیری از فرآیند پلاستیکی شدن و سیستم اکستروژن به فوم PVC تبدیل می شوند.

این محصولات دارای خاصیت نفوذ ناپذیری بالا در برابر آب و مقاومت در برابر مواد شیمیایی نظیر اسیدها و قلیاها می باشند. در محیط های مرطوب تغییر شکل نداده و شوره نمی زنند. ضریب سختی سطح این محصولات در مقایسه با چوب طبیعی بالا و از مقاومت فشاردگی 1.7 برابر نسبت به چوب برخوردارند. با توجه به نوع مواد بکار رفته و فرآیند تولید، ورق های فوم PVC دارای رنگ ها و الگوهای مختلف در تولید می باشند.

ورق های فوم PVC دارای وزنی سبک و ضریب استحکام بالا می باشند. این محصولات با عاری بودن از فرمالدئید بعنوان محصولی دوستدار طبیعت و قابل بازیافت توسط محیط زیست محسوب می شوند. در ماشین کاری این محصولات، دریل کردن، میخ کاری و برشکاری آنها آسان بوده براحتی قابلیت رنگ پذیری، چاپ و پوشش توسط ورق های تزیینی را دارا می باشند.

ویژگی ها

– مقاوم در برابر رطوبت

– قابل نقاشی یا رنگ آمیزی

– ضد آب

– سازگار با محیط زیست

– وزن سبک

– مصون در برابر حمله از حشرات نظیر موریانه

– مقاوم در برابر اشعه ماورا بنفش

– ضد پوسیدگی، آنتی باکتریال وضد کپک

– فرسایش بسیار کم

– تعمیرات و نگهداری آسان

– مقاوم در برابر شعله آتش BS476:Part7 UL 94V-0

– مقاوم در برابر عوامل شیمیایی

– کاربرد آسان

موارد کاربرد

با توجه به امتیازات فراوان ورق های فوم PVC از جمله مقاومت در برابر ضربه، آب و عوامل شیمیایی، این مواد جایگاه گسترده ای در زندگی روزمره ما را کسب کرده اند:

• پوشش های دیواری

• علائم ترافیک، تبلیغات و کیوسک ها

• پانل های دیواری دارای چاپ سیلک

• سقف های تزئینی و مقاوم در برابر رطوبت

• اطاقک سرویس های بهداشتی

• کابینت های آشپزخانه، روشویی و اتاق های رخت چرک در منازل

• گنجه های تعبیه شده در آشپزخانه ها و سرویس های بهداشتی

• ظروف بسته بندی و نگهداری مواد

• کابین خودروها، قطارها، مترو و کشتی

• پنجره و درب ها

• مخازن نگهداری مواد شیمیایی

• سپر حفاظت حرارتی

• تجهیزات جمع آوری زباله های شهری

• جداره های بیرونی در مناطق مرطوب

• پانل های کف

ورق های فوم PVC بطور گسترده ای در زندگی روزمره ما کاربرد دارند. رنگ این محصولات برگرفته از رنگ های طبیعی و یا رنگ های موجود در دنیای امروزی می باشند. تنها در کشور آلمان، 40٪ از مبلمان داخلی از قبیل میز، کتابخانه، مبل و کابینت آشپزخانه از این محصولات ساخته می شوند. این مواد رتبه دوم از نظر مصرف مواد مصنوعی در جهان را دارا می باشند. آمارها نشان می دهد تنها در سال 1995 در اروپا تولید ورق های فوم PVC بالغ بر پنج میلیون تن و این میزان حتی کمتر از میزان مصرف آن 5.3 میلیون تن در همان سال بوده است. (کشور آلمان 1.4 میلیون تن). نرخ رشد استفاده از این محصول در جهان 4٪ و استقبال از آن در جنوب شرقی آسیا در سالهای اخیر چشمگیر می باشد.

منبع : چرم مصنوعی پی وی سی PVC

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.